Yhdistys

Seinäjoen seudun Eläinsuojeluyhdistys, eli tuttavallisemmin SSESY.

Työskentelemme eläinten aseman parantamiseksi ja olemme mukana rakentamassa eläinystävällisempää yhteiskuntaa, jossa eläimiäkin kohdellaan arvokkaasti. Toimimme Etelä-Pohjanmaalla. Päätoimialuettamme ovat Seinäjoen, Ilmajoen, Kurikan, Isonkyrön ja Lapuan seudut.

Vuonna 2018 löysimme uuden kodin 128 eläimelle. Vuonna 2019 yhdistyksellemme saapui 166 eläintä ja 148 eläintä saivat uudet kodit. Kodin saaneista 141 oli kissoja. Vuonna 2020 hoidimme ennätysmäärän eläimiä, kun yhdistykselle saapui 260 eläintä ja 223 eläintä lähtivät uusiin koteihin. Kodin saaneista valtaosa, 212 oli kissoja. Sijaiskoteihin jäi hoidettavaksi 78 eläintä.

Seinäjoen seudun Eläinsuojeluyhdistys on SEY:n eli Suomen Eläinsuojelujärjestön jäsenyhdistys.

SSESY:n toiminnan keskiössä on sijaiskotitoiminta. Sijaiskodit ovat eläinsuojelutyöllemme ratkaisevan tärkeitä, sillä yhdistyksellä ei ole kodittomille eläimille erillisiä tiloja eikä myöskään toimistotiloja.

Eniten aikaa ja työtä vievät eläimet, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet kodittomiksi. Yhdistys vastaanottaa vuosittain sadoittain eläimiä, joista suurin osa on kissoja. Myös koiria ja kaneja tulee yhdistykselle tasaisesti. Eläimet sijoitetaan yhdistyksen sijaiskoteihin ja niille etsitään uutta kotia nettisivujen sekä Facebookin kautta. Ennen luovutusta yhdistys hoidattaa kaikki eläimet kuntoon eläinlääkärissä (rokotukset, madotukset, sirutukset ja kissojen kohdalla sterilointi/kastrointi).

Yhdistys järjestää säännöllisesti myös erilaisia tapahtumia. Kodittomien eläinten näyttelyt, koiramarssit, match show't sekä yhteistyössä paikallisten eläintarvikeliikkeiden kanssa järjestetyt keräyspäivät ovat jo perinteeksi muodostuneita SSESY:n tapahtumia. Myös syksyllä eläintenviikon aikana yhdistyksellä on ollut tapana järjestää keräystapahtumia Seinäjoen alueella.

Kissanpentu Samu kellii rennosti sijaiskodin sohvalla, eikä kamera ei pelota yhtään.